– Daina, Kauno technologijos universiteto Panevėžio technologijų ir verslo fakultete baigdama vadybos magistro studijas rašėte darbą „Dizainu grindžiamo mąstymo sprendimai formuojant konkurencinį pranašumą“. Viskas pateikta sudėtinga moksline kalba, o kaip paprasčiau paaiškinti, kas tai per mąstymas, kuo jis ypatingas ir kuo naudingas?
– Paprastais žodžiais tariant, tai pagalba gamybininkams, kaip nepadaryti klaidų su galutiniu produktu, kad nereikėtų jo taisyti prieš pat leidžiant į rinką.
Klaidų pasitaiko įvairių. Koją gali pakišti bloga receptūra, nepatogi ar netgi akiai nepatraukli pakuotė.
Gamintojai, be abejo, daro rinkos tyrimus, skaičiuoja, vertina, ar daiktas, produktas bus paklausus tam tikrą laiką. Bet tai pasiteisina ne visuomet. Kartais klaidos išryškėja gaminį testuojant paskutinį kartą.
Dizainu grindžiamas mąstymas leidžia tokių situaciją išvengti, nes juo vadovaujantis gaminiai patikrinami kur kas anksčiau.
– Jei daiktas ar produktas dar nepagamintas, kaip įsitikinti, ar pirkėjai jo norės?
– Pradinį vaizdą gausime įvertinę kelis dalykus: galimybę pasigaminti produktą, jo naujoviškumą, vartotojų požiūrį. Tuomet bus galima numatyti, kaip produktą gaminti, kokioms rinkoms.
Esmė ta, kad kiekvienas produktas turi problemą. Štai geriate kavą iš puoduko. Jis gražus ir įdomus, bet ąselė pritaikyta moteriškiems pirštams. Vyrams jį laikyti nepatogu.
– Iš tiesų, tokį puodelį – su smarkiai palenkta į apačią ąsele – matau pirmą kartą... Bet ar tai reiškia, kad šis gaminys nepasiteisinęs?
– To nežinau, nes ne mes juos pagaminome. Galiu pasakyti tiek: jei pagaminote labai patrauklių, išvaizdžių, gražios spalvos, įdomios formos, bet – nepatogių puodelių partiją, tai belieka viltis, kad už savikainą juos galbūt kas nors nupirks. O taip nutiko, nes gamintojas laiku neišbandė šių puodelių.
Kai dizaineris nupiešia gaminį, kad ir kavos puodelį, jau tuomet reikia rasti jo problemą. Geriau jau pačiam rasti klaidą ir ją ištaisyti. Jei to nepadarysi, problemą ras vartotojai.
– Gal nelabai tikęs lyginimas, bet visai kaip su žmonėmis: geriau greičiau sužinoti jo silpnybes nei vėliau nagus graužtis...
– (Juokiasi.) Arba – kaip pokalbis telefonu. Galbūt atsiliepusio žmogaus tonas atrodo šaltas, nemalonus. Bet nežinote, galbūt jis turi bėdą, kuriai išspręsti likusios kelios minutės. Gal po pusvalandžio balsas ir pokalbis skambėtų visiškai kitaip.
Taigi ir šituo atveju turite pasirinkti: ar tęsti pokalbį, ar atidėti kitam kartui.
– Ar dizainu grindžiamo mąstymo temą pasirinkote, nes ji aktuali jums ir kaip įmonės „Izabelita“ vadovei? Ką reiškia šis pavadinimas? Kokiems savo gaminiams pritaikėte šį metodą?
– Mūsų įmonė yra maža, tad kuo mažiau bandymų, o kartu – ir nuostolių – tuo geriau.
O dėl pavadinimo... Skambinantieji dažnai pasiteirauja, ar kalba su Izabelita... (Juokiasi.) Atsakau, kad ne, aš – Daina. Viso labo tai gražus, seniai sugalvotas pavadinimas.
– Bet lengvai įsimenamas, patraukiantis dėmesį. Juk versle tai gerai?
– Šis ispaniškas mažybinis vardas dabar labai populiarus. Bet jei kelsime problemą, tai pasakykite: kuo šis pavadinimas susijęs su įmonės veikla? Atsakau – niekuo.
Ar apskritai pavadinimas turi kažką pasakyti apie įmonę? Nuomonės išsiskirtų perpus.
Mes galėtume vadintis, pavyzdžiui, „Maistinės žaliavos“, „Aromaterapinės dulksnos“. Pagal šiuos raktinius žodžius žmonės internete mus kur kas greičiau surastų.
Antra vertus, dabartinis žaismingas pavadinimas siejasi su grožiu, su mūsų gaminamomis, pavyzdžiui, aromaterapinėmis dušo tabletėmis.
– Kaip konkrečiai savo įmonėje pritaikėte dizainu grindžiamą mąstymą? Ar galite pasakyti pavyzdžių?
– Kad ir gamindami aromaterapines dušo tabletes. Jas sugalvojome per pandemiją. Mat butuose vis labiau nelieka vonių, o į jas prisipylę eterinių aliejų, prisidėję burbulų žmonės relaksuodavo. Pagalvojome, kad galime gaminti dušo tabletes. Šiltas vanduo jas sušildo ir duše pasklinda eterinio aliejaus kvapas.
Į dėžutę pakuojame po 6 tabletes su skirtingais aliejais. Mat žmonės ne visuomet žino, koks iš tikrųjų kvapas jiems malonus. Vienas kvapas gal nepatiko, bet dėžutėje – dar penkios kitaip kvepiančios tabletės.
Moksliniame darbe nagrinėjau teorinius aspektus, o realiai labiausiai rūpi, kaip šią metodiką pritaikyti per vartotojus. Klausiau specialistų nuomonės ir apie šias tabletes, tariausi su galimais vartotojais – ar jiems jų reikėtų?
Tą patį galime kalbėti apie maisto produktus. Ką pasirinktumėte: uogienę ar liofizuotas uogas, kai jos užšaldomos ir išdžiovinamos šalčiu vakuuminėje erdvėje?
– Uogas. Argi kas nors rinktųsi uogienę?
– Be abejo, rinktųsi ir uogienę, ypač namuose virtą. Žiūrint, ką žmogus labiau vertina. Arba kas pigiau.
Abiem atvejais uogos yra tos pačios, tik iš jų pagamintas produktas – skirtingas. Gamintojai turi daug ką pasverti: ką patogiau sandėliuoti, transportuoti, kokiomis sąlygomis reikės gaminį laikyti, kaip įpakuoti.
– Mados kinta, vartotojai puola į kraštutinumus. Sakykime, kad ir akiniai – vieną sezoną madingi ir brangūs vieni rėmeliai, o po kurio laiko, žiūrėk, jau visai kiti. Kaip numatyti, kokie rėmeliai bus perkamiausi? Kaip gamintojams neapsirikti?
– Dizainu grindžiamas mąstymas pašalina nesėkmės baimę. Sugalvojate kad ir akinių rėmelių idėją – ir testuojate pradinėje stadijoje, žiūrite, ar žmonėms patiks. Išleidžiamas tik mažas kiekis tam tikro gaminio ir tik tam tikram laikui.
Ką prarandate? Žinoma, prarandate savo laiko, kažkiek medžiagų, bet svarbiausia – neišleidžiate į rinką visos partijos.
Gyvename labai sunkiomis sąlygomis, kai rinka labai maža, o konkurencija didžiulė.
Bet nepamirškite – net turėdami tobulą daiktą, žmonės pirks ir kažką naujo.
– Ar turite kokį nors daiktą, kurį pavadintumėte tobulu?
– Taip, juodą, platų, paprasčiausią odinį diržą. Man jis universalus, tinkantis prie daugelio drabužių. Bet tai nereiškia, kad neturiu ir kitų diržų. Tuo labiau nereiškia, kad jis visiems patiks.
Štai kabinete turiu sūnaus piešinį. Aš jame įžiūriu tekančią saulę, jos nušviestas statinių briaunas, kylančius paukščius. O kai kurie kolegos jame mato tamsą ir juodus varnus. Požiūriai ir vertinimai – skirtingi.
– Kad produkto dizainas, patrauklumas labai svarbu, galiu pasakyti ir remdamasi savo pavyzdžiu. Kartą dovanų gavau vyno butelį. Jo etiketė buvo pati paprasčiausia, niekad nebūčiau dėmesio atkreipusi. O vynas buvo labai skanus.
– Veikiausiai šis vynas neskirtas mūsų rinkai. Didieji užsienio gamintojai orientuojasi į rinką Skandinavijoje. Šioms šalims sukurtos etiketės niekada nebus patrauklios lietuvio akiai.
Ir, beje, vyną renkantis reikia žiūrėti gamintoją, rūšį, kainą. Nors dėl kainos lengva apsigauti, nes brangus tai nebūtinai geras.
– Gal mąstote apie kokį nors daiktą ar produktą, kurio idėja atrodytų laukinė, bet pabandyti gaminti būtų verta?
– Viskas šiame pasaulyje jau pagaminta. Viskas. Belieka keisti ir tobulinti.
SKL247
Prierašai po nuotraukomis:
1. Kavos puodelis išskirtinis tuo, kad jo ąselė smarkiai palenkta į apačią.
2. Platus odinis diržas D.Mekienei tobulas. Kaip ir jos sūnaus prieš daugelį metų pieštas paveikslas.
L.Rušėnienės nuotraukos