Sūnaus žodžiai sukėlė šurmulį
Garsiam panevėžiečiui savamoksliui menininkui Stasiui Petrauskui, vadintam Bitlu, atminti surengta paroda Juozo Miltinio dramos teatre sulaukė milžiniško žiūrovų dėmesio.
Prieš 15 metų mirusiam kūrėjui šiemet būtų suėję 75-eri.
Minią suošti privertė menininko sūnaus, Jaunimo teatro aktoriaus Luko Petrausko ištarti žodžiai apie talentingąjį tėvą.
„Esu labai laimingas, kad Stasys grįžta į Panevėžį. Tikrasis Panevėžio Stasys grįžta į Panevėžį. Kuris niekad nepaliko šito miesto, buvo jo dvasia. Jam nereikėjo pinigų, nereikėjo šlovės. Panevėžio Stasys vėl yra namie“, – ištarė Bitlo kūrybos gerbėjams.
Jo žodžiuose slypinčią mintį žiūrovai suprato akimirksniu. Per salę pusbalsiu nuvilnijo komentarai, kad vietoje Stasio Eidrigevičiaus menų centro turėjo būti pastatytas muziejus Bitlui. Jie prisiminė, kaip prieš porą dešimtmečių S.Eidrigevičius apkaltino buvusį bičiulį S.Petrauską darbų plagijavimu. Teismai smarkiai pakenkė dailininko sveikatai. Apie tai ne kartą rašėme.
Nepaisė išsilavinimo ir diplomų
Ekspoziciją sudaro S.Petrausko ir dar 5-ių autorių kūriniai. Parodos kuratorė Laimutė Vološkevičienė sakė, kad stengtasi suburti menininkus, kurių kūrybinė dvasia artima legendinio panevėžiečio laisvai sielai.
„Bandžiau suburti autorius taip, kad jie savo kūryba palaikytų Bitlo idėjas, nebūtų klasifikuojami pagal tai, ar turi, ar neturi meninį išsilavinimą, diplomų, kad jų menas laisvai ir nesutramdytai kalbėtų apie tai, kas buvo svarbu Stasiui“, – aiškino ji.
Toji komanda – tai alytiškis Robertas Strazdas, rokiškietis Raimondas Gailiūnas ir vilniečiai Vilmantas Graičiūnas, Olita Škikūnienė, Vaidotas Vankevičius.
Kuratorė priminė, kad S.Petrauskui gyvam esant jo kūrinių paroda buvo surengta vienintelį kartą, ir tai tik privačioje trumpai gyvavusioje „Algimanto galerijoje“. Jokios kitos parodų erdvės savamokslio kūrėjo nepageidavo.
L.Vološkevičienė tęsė, kad Bitlo niekad nebuvo sutikusi, bet žino, koks jis brangus daugeliui. Todėl ir norėjo dailininką pagerbti, jį priminti.
Modelis – jau žilaplaukis
Pirmo aukšto fojė sukabinti S.Petrausko tapyti portretai. Kai kuriuos darbus parodai davė jo artimieji, kai kas atkeliavo iš privačių kolekcijų.
Ankstyviausias darbas – būsimos žmonos Romos Merkytės portretas, tapytas prieš 50 metų. Greta kabo ir geru dešimtmečiu vėliau sukurtas autoportretas.
Dar eksponuojama serija, kurioje – draugai ar pažįstami, įvilkti į karališkus rūbus.
Tarp teptuku įamžintųjų – ir buvęs menininko bičiulis Valerijonas Baublys. Žiūrovai smalsiai akimis ieškojo jo, dabar jau žilaplaukio, dalyvaujančio renginyje.
Antrame aukšte, kur rodomos palaikymo komandos drobės, įkomponuotos ir 4 Bitlo kurtos skulptūros, dvi iš jų – nebaigtos.
Žvilgsniais nuglostę kiekvieną kūrinį žiūrovai komentavo, kad ryškieji ir išraiškingieji R.Gailiūno paveikslai, pavadinti „Maištininkas ir kiti kultūringieji“, pataikė į patį dešimtuką.
Pasitelkė ir astrologiją
Daug žiūrovų dėmesio sulaukė parodos dalyvė iš sostinės O.Škikūnienė.
Primityvistine maniera ji nutapė tris drobes, kurių pagrindinis personažas – Bitlas – toks, kaip jį įsivaizdavo.
Kūriniai išsiskiria linksmomis spalvomis ir šiluma. Pirmajame Bitlas su dviem papūgom tarsi kopia į kalną, širdis perverta iečių, už jo minia kaukių.
Antrasis paveikslas primena linksmus atostogautojus egzotiškoje šalyje, o trečiajame užsisvajojęs Bitlas groja gitara.
Autorei buvo netikėta, kad žiūrovai ją kalbino ir prašė papasakoti apie kūrinius, smalsavo, ar menininkė savo personažą pažinojo.
„Žinojau, kad toks menininkas Panevėžyje yra, jo tapytų portretų buvau mačiusi internete, bet mūsų keliai niekad nebuvo susikirtę“, – sakė ji.
Tik tuomet, kai buvo pakviesta dalyvauti projekte, apie S.Petrauską susirinko visą įmanomą medžiagą – įvairius straipsnius, vaizdo įrašus, perskaitė prieš 9 metus menotyrininkės Ramutės Rachlevičiūtės išleistą knygą „Stasys Petrauskas: Panevėžio Bitlas“.
„Kai jau įsivaizdavau, kas per žmogus, dar pasitelkiau ir astrologiją, pažiūrėjau, kas gimusiam Vandenio ženkle duota: nesilaikyti standartų. Tada ėmiau nutapyti“, – žiūrovams kalbėjo autorė.
Ir apie tamsesnius troškimus
Pirmąjį paveikslą su Bitlą supančia kaukėta minia O.Škikūnienė pavadino „Meniškos sielos paukštė“.
„Daug žmonių buvo aplink jį. Vieni draugai, kiti nelabai, kaip žmonės – kaukės, tokiame pasauly, kuriame daug netikrumo“, – aiškino, ką reiškia šios detalės.
Antroje drobėje mėlynakis Bitlas stovi tarp dviejų merginų.
Parodoje rodomi ir erotiški S.Petrausko piešiniai, tai turėjo atgarsį ir vilnietės kūryboje. Pavadinime „Tarp Lilitos ir Selenos“ nurodyti merginų vardai kartu yra ir baltojo (Selena) bei juodojo (Lilit) mėnulio simboliai.
„Bitlas balansavo tarp juodo ir balto, turėjo visokių vidinių troškimų, kartais ir tamsesnių“, – šifravo savo paveikslus O.Škikūnienė.
Trečiasis darbas „Panevėžio Bitlas“ lyg ir aiškus: personažas groja gitara.
„Mane užbūrė tai, kai grodamas jis dar sugeba pasakoti ir kartu svajingai užsitraukti dūmą, o iš akių atrodo lyg būtų kažkokiame kitame pasaulyje“, – aiškino kūrėja.
Laukė jaudinantis įvykis
Paveikslus apie Bitlą tapiusi O.Škikūnienė su jo kūryba buvo susipažinusi tik neakivaizdžiai. Tad parodoje laukė jaudinantis įvykis – pirmą kartą gyvai pamatė S.Petrausko tapytus paveikslus, piešinius ir medžio drožinius.
Ji yra latvė, dirba Generalinės prokuratūros finansininke.
Pašaukimas menams išryškėjo prieš gerus tris dešimtmečius, tada pradėjo lankyti dailininko Rimo Bičiūno, legendinės primityvistės rokiškėnės Monikos Bičiūnienės sūnaus, studiją.
Savito braižo kūrėja greit sulaukė įvertinimo ir pripažinimo. O.Škikūnienės darbų yra įgiję Vilniaus nacionalinis ir Rokiškio krašto muziejai.
Prierašai po nuotraukomis:
1. Daug kas talentingąjį Bitlą prisimena būtent tokį: keistuolį svajoklį su cigarete rankoje. Redakcijos archyvo nuotr.
2. 3. S.Petrausko tapyti žmonos Romos Merkytės portretas ir paties autoportretas.
4. 5. Parodoje rodomos S.Petrausko sukurtos išraiškingos skulptūros.
6. R.Strazdas, „Nupjautoj pievoj varnos ir purvinas gandras“.
7. Į teatre surengtą Bitlo 75-mečiui skirtą parodą suplūdo gausybė žiūrovų, tiek publikos sulaukia retas menininkas.
8–12. Šias S.Petrausko drobes kai kurie panevėžiečiai jau yra matę, jos vienintelį kartą buvo eksponuotos trumpai gyvavusioje privačioje „Algimanto galerijoje“.
13, 14, 15. O.Škikūnienės drobės „Meniškos sielos paukštė“, „Tarp Lilitos ir Selenos“ bei „Panevėžio Bitlas“ sulaukė daug žiūrovų dėmesio.
16. Parodos kuratorė L.Vološkevičienė (dešinėje) žiūrovams pristatė vilnietę tapytoją O.Škikūnienę.
17. 18. 19. Bitlui skirtas tris savo drobes R.Gailiūnas pavadino „Maištininkas ir kiti kultūringieji“.
A.Švelnos nuotraukos